Tankar kring att arbeta inom vården..

Nu tänker jag dela med mig av en lite djupare bit av mig själv.
Jag har aldrig riktigt kunnat se mig själv arbeta inom vården, jag har alltid känt att det inte är något för mig. Men det finns en annan faktor som fått mig att vilja det ännu mindre, vad ska jag berätta om nu.

När jag gick på högstadiet hade jag en lärare (som också var studievägledare, omlämpligt nog) som påstod sig kunna se vad folk kommer bli "när de blir stora." Jag och några till i klassen satt en dag i ett klassrum med den här läraren och hade inget speciellt för oss, så skulle han berätta för oss var och en vad vi kommer att bli. Till mig sa han (ungefär, kommer inte ihåg de exakta orden: Anna, du kommer hamna inom vården. Du är för tyst för att bli något.. Blyg som jag var och rädd för att stå upp för mig själv tog jag med sårad stolthet emot hans ord. Det är inget fel med att jobba inom vården, absolut inte, men han sa det på ett så nedlåtande sätt att jag tänkte: Jag ska aldrig jobba inom vården!

För någon dag sedan slog det mig; Han fick rätt! Jag hamnade inom vården! Men jag bestämde mig snabbt för att inte låta hans dumma uttalande hindra mig. Så länge jag trivs och jag mår bra borde det inte spela någon roll om han har rätt eller fel. Istället tänker jag på en underbar man som jag har i mitt liv; min pappa, som har jobbat inom vården i flera år nu, och som tycker att jag passar i det yrket. Hans ord väger mer, och att pappa får rätt om mig är självklart bättre än att läraren inte fick det.

Trots att jag trivs på min nya arbetsplats, och ändå kan tänka mig att jobba där ett tag, så ser jag det som ett tillfälligt jobb. Jag vill inte bli kvar där hela mitt liv, och det har inget med någon annan att göra än mig själv. Jag kanske är tystlåten och säger kanske inte alltid så mycket, men jag tänker mycket och jag har drömmar precis som alla andra, något som min lärare inte verkade inse.

Det här är mitt liv, och jag kan inte göra saker eller låta bli att göra saker pga. någon annan. Alla beslut jag tar måste tas utifrån mig, vad jag känner, vad jag tycker och vad jag vill. Jag drömmer om något större, och jag kommer att uppnå det.
110512
I'm reaching for the stars!
(Källa)
110418

Postat av: Mamma

Tänk vad några ord kan förstöra mycket. Fortsätt mot dina drömmars mål så ska du se att du når fram. Tror på dig och ska se till att din syster inte får höra något liknande. Puss och kram mamma

2011-05-12 @ 20:12:44
Postat av: Caroline

<br />



Helt rätt inställning Anna!!! You go girl!

2011-05-13 @ 08:04:31
Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: