Torsknuggets

För några veckor sedan var jag och Fadde på biblioteket, han satt och fyllde i papper som han skulle skicka in för att söka sommarjobb och jag hade tråkigt. Men så fick jag syn på "Fiskkokboken" där jag hittade ett recept på Torsknuggets. Jag provade göra det igår och det var faktiskt gott! Skulle enligt receptet serveras med en bönsallad, men jag gjorde ris till, vilket inte passade så jättebra men ändå..

Torsknuggets Sweet & Sour
Torsknuggets Sweet & Sour (4 port.)
Fisken:
500 g torskfilé
½-1 tsk citronpeppar
2 ägg
2 dl cornflakes
1 dl ströbröd
½ tsk salt

Sås:
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk olja
1 msk tomatpuré
2½ dl vatten
1 msk ättiksprit (12 %)
1 msk socker
1 tsk salt
1 msk maizenaredning för mörka såser

Till fritering:
1 dl olja
  • Skär torskfilén i ca 3x3 cm stora bitar. Krydda med citronpepparn. Vispa upp ägget i en djup talrik och doppa fiskbitarna där i. Krossa cornflakes lätt och blanda med ströbröd och salt. Vänd fiskbitarna i blandningen. Låt de därefter ligga och torka i ca. 5 minuter.
  • Skala och finhacka lök och vitlök till såsen. Fräs löken i oljan i en kastrull. Tillsätt tomatpuréen och låt fräsa med någon minut. Häll på vattnet och tillsätt ättika, socker och salt. Låt puttra i ca. 10 minuter utan lock. Strö över maizenaredningen och låt koka 1 minut.
  • Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Stek/fritera fiskbitarna ca. 3 minuter/sida. Ta upp dom och låt rinna av på dubbelvikt hushållspapper.
  • Servera torsknuggets med sås och en bönsallad.
Jag halverade receptet, men gjorde såsen för 4 portioner för jag tyckte det såg så himla lite ut och nästan allt gick åt så hälften hade inte räckt. Men det är bara att prova sig fram, jag vill gärna äta mer fisk eftersom det är nyttigt, men vet inte hur man tillagar så mycket mer än lax. Och Torsknuggets nu då! :D
110418

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: