No use in calling

Jag hade tänkt åka ner till stan och fixa lite saker idag, men det är alldeles grått ute och jag har inte alls någon lust att gå ut. Jag stannar nog hemma och grejar lite istället, måste plugga också :)

Jag kommer öppna ännu en ny kategori nu, som heter Digital färglära. Där tänkte visa lite vad jag gör när jag pluggar, ifall någon är intresserad. Jag har satt ihop det jag har gjort hittils, i de två första uppgifterna, till tre bilder.

Uppgift 1
Handlar om färger som är synliga för det mänskliga ögat.
110920

Uppgift 2
Handlar om olika nyanser*...
110920
... Och intensitet/mättnad och ljusstyrka.
110920

*Olika nyanser. En sak som jag faktiskt blev riktigt förvånad när jag läste om var det här med olika nyanser. Jag har alltid trott att (titta på de två första raderna i den andra bilden) det är olika nyanser av grön respektive röd. Men det är faktiskt tvärtom. Det är samma nyans men olika färger. De andra två raderna i samma bild däremot, det är olika nyanser. Det blir en liten omställning för hjärnan, när man läser olika färger men får tänka olika nyanser, men det är roligt att lära sig! :)
Posted by Anna

Postat av: Frida

Jaha där ser man, spännande då har även jag lärt mig något nytt idag. De är ju inte vad man lärt sig på bildlektionerna då har de varit olika nyanser av tex. rött. Märkligt.

2011-09-20 @ 12:45:37
URL: http://frallan89.bloggagratis.se
Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: