Elfte veckan i Ecuador!

Veckan inleddes med en galen natt med oväder och jordskalv. Det var inget stort eller allvarligt, jag märkte inte ens att det skakade, men åskan var läskig när det smällde så gardinerna fladdrade och i samma ögonblick gick strömmen (var väl förmodligen då det skakade med..) Vi var utan Internet en dag men inget värre än så!

På måndagen gick jag och två av de andra tjejerna till turistinformationen i stan. Det tog mig ca. 9 veckor att hitta den där dumma turistgatan pga. mitt nästintill obefintliga loklsinne (ett tag var jag ganska säker på att dom flyttat hela gatan..) och ytterligare en vecka att ta mig tid att gå dit. Jag förstår inte då jag fick gatan utpekad för mig en gång, och sedan såg jag och kände igen den när jag passerade i buss utan att jag ens visste att jag var i Tena men sedan har jag inte kunnat hitta den. Och även nu när jag hittat den känner jag inte igen den... Men jag hittade hur som helst det jag sökte plus lite till så jag är glad!

Tidigt på lördag morgon tog jag och Jasmine en buss till Baños för att spendera helgen där. Baños visade sig vara en grym plats att shoppa på och vi gick runt i evigheter och tittade på alla fina grejer och ville köpa allt!
På kvällen kom även Abby och joinade oss efter en trip till huvudstaden. Det var tur att hon, som pratar bra spanska, kom för annars hade kvällens "vulkantrip" varit väldigt förvirrande. Jag och Jasmine förstod inte varför alla vi pratade med skulle köra oss till ett diskotek efter vulkanen, men det visade sig att själva grejen var att åka med en slags "party-buss", få dricka på vägen och sedan gå ut och dansa. Det var dock ingen bra vulkantrip då vi inte ens såg vulkanen... Jag antar att det var den vi åkte upp på men när vi stannade var det meningen att vi skulle få en fin utsikt över stan, men det var så dimmigt så vi såg till en början ingenting. Drickan dom bjöd på var ett litet glas med något riktigt äckligt och det var det. Diskoteket var ingen höjdare heller och killarna i Baños var mer på och jobbiga än här i Tena så vi gick tillbaka till hotellet relativt tidigt.

På söndag morgon gick vi och badade i varma källor. Fanns även en pool med kallt vatten som fick mig att känna mig som hemma :) Det var uppfriskande och avslappnande och med underhållning av en man som tyckte att detta var en bra plats att träna på hade vi väldigt roligt!
På eftermiddagen åkte vi iväg för Canyoning, vilket var helt galet men väldigt spännande, roligt och utmanande! Först fick vi klättra ner för två vattenfall, sedan fick vi glida/åka på rumpan ner för två och det sista kom som en överraskning då vi aldrig tittade färdigt på filmen som mannen på äventyrsstället visade, men vi hoppade/blev nerhissade för ett 45 meter högt vattenfall. Det var galet och jag tror vi alla tre var glada att vi kom levandes tillbaka! Det var en grym helg och Baños är definitivt en plats jag vill besöka igen!

En annan sak veckan har bjudit på är mitt första möte med en tarantella. Jag klarade mig 11 veckor i Amazonas utan att se en, men en dag kom det en smygandes på väggen i klassrummet på dagiset. Trodde jag hade bättre kontroll över min fobi men utan att tänka ens något utav det jag brukade tänka om spindlar, som att dom ska anfalla mig osv., fick jag panik och grät. Barnen brydde sig inte alls om spindeln men undrade vad det var med mig. "No pasa nada"... Söta Jesús kom och satte sig i mitt knä för att trösta mig, så gulligt :)

Veckan har gått fort och mina återstående dagar i Tena räknas ner snabbt... Kan inte förstå att elva av tolv veckor har gått. Är förälskad i Ecuador och vill inte alls lämna det här landet! Men det finns ju inget som hindrar mig från att komma tillbaka vilket jag absolut tänkt göra snart! :)

/Anna

Postat av: Mamma

Ja tiden gick fort även här. Kan inte förstå att vi snart ska träffa dig igen. Puss o kram.

2013-12-03 @ 05:59:47
Postat av: Birgitta

Hej Anna! Det är så roligt att läsa om vad du har för dig och får uppleva! Det är verkligen roligt att du har det bra och trivs också. Kram.

2013-12-03 @ 11:25:30
Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: