Sometimes I don't understand

Idag vaknade jag klockan 11.11 (varför vaknar jag alltid såna "konstiga" tider?). Uppe sent och sover länge, inte det bästa för pluggandet men det bara blir så..

Min plugg-lek igår gick faktiskt ganska bra, det är några ord jag glömmer ibland, men de flesta kommer jag ihåg! Jag ska se till, att det första jag gör när provet börjar, är att skriva ner alla dom här bokstäverna och orden till dom, så många jag kommer ihåg, så det blir lättare sen när jag kommer till transcription-delen. Sen så är det även så att man ska svara på en massa frågor (14 st. om det ser likadant ut som exempelprovet) så det är det jag kommer lägga krutet på nu.

Jag sitter och kollar igenom Phonetics exempelprovet, och jag bara undrar.. Varför gör dom vissa saker så "basic" där? Om man jämför med grammatiken, så antogs det att vi redan kände till alla grammatiska termer och ingen varken översättning eller förklaring kom. Men här, i fonetiken, på provet, skrivs det ut svenska översättningar. Och inte bara på svåra termer, här är några exempel:
"The term "phoneme" (Sw fonem)..."
"...the term "allophone" (Sw allofon)..."
"...vowels (Sw vokaler) and consonants (Sw konsonanter)..."
"...inflexional suffix (Sw böjningsändelsen)..."
"Suffix" dök även upp i grammatiken, där utan någon översättning.
"...in an audible (hörbart) [r]..."

Ja, ni förstår. Inte för att det är till så stor hjälp att få termerna på svenska, eftersom jag inte vet vad det är på svenska heller, men jag önskar att dom gjort det lika grundläggande i alla delkurser, för det skiljer sig så himla mycket i svårighetsgrad känner jag. Och ja, jag vet inte om det bara är jag, men läser man Engelska på Universitet så borde man väl ändå veta vad wovel och consonant är?

Men, det är ingen mening att sitta här och klaga, det lär ju inte ge mig ett godkänt. Så fram med böckerna!

/Anna

Postat av: v i k t o r i a

hej tänkte bara önska en trevlig dag! :)

2011-01-09 @ 14:31:02
URL: http://vikzan.blogg.se/
Postat av: Claudia

kul att du är med! jag meddelar när en vinnare är utsedd! :)



allt väl?

2011-01-09 @ 15:59:01
URL: http://claudiias.blogg.se/
Postat av: Claudia

haha samma här faktiskt :P

2011-01-09 @ 16:01:25
URL: http://claudiias.blogg.se/
Postat av: Claudia

haha nej verkligen inte, är hungrig som bara den just nu så koncentrationen är extremt låg :P

2011-01-09 @ 16:45:48
URL: http://claudiias.blogg.se/
Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: