Oh, baby I'm a *beep*

Har funderat lite (rätt mycket) på det här med censurering i musik. Jag tycker det är så konstigt och ologiskt, vem bestämmer vad som ska censureras var, när och varför?
Jag skrev för ett bra tag sedan om skillnaden mellan YouTube och Spotify, och skrev då att på YouTube censurerar dom minsta lilla, medan på Spotify censurerar dom inte alls. Har märkt nu att det har ändrats, det har blivit mer och mer på Spotify också. Och nu när jag lyssnat mycket på Rihanna på cd-skiva har jag märkt censureringen där med.
 
Som jag också skrivit förut är det många "fula ord" i Rihannas låtar, och jag kan ha förståelse för att ord som f*ck, n*gger, b*tch osv. censureras (varför dom nu ska finnas där när dom ändå inte får höras..) men det konstiga är att ett ord kan vara censurerat i en låt, medan samma ord inte är det i en annan låt. Är inte det väldigt märkligt?
Men det konstigaste jag lagt märke till hittils är i Rihannas låt ROCKSTAR 101 från Rated R där hon sjunger "Make sure you frisk me good, check my panties and my bra" och på cd:n (även på YouTube) är orden "panties" och "bra" censurerade. Sen när blev det "fult" att säga trosor och bh? Eller är det något med den meningen jag inte fattar?
 
Källa
Är det någon som har något vettigt svar på mina funderingar så är det välkommet ;)

Postat av: Frida

Jag förstår inte heller riktigt de, har också funderat på liknande. De finns en hel del låtar som små barn, allt från 2-15år, lyssnar på som egentligen inte är så lämpade för dem. Men dem lär sig dem och sjunger dem, men förstår inte alls innebörden. Dem borde ju inte alls få spelas eller borde bli väldigt censurerade. Som du säger i vissa låtar får man sjunga vad man vill (precis vad man vill!) men inte i andra. I Billionare sjunger dem ju bla Im so fucking bad, fucking är då tillåtet. Undra om de är någon överhuvudtaget som vet när man får sjunga si och när man får sjunga så :P

2012-07-15 @ 20:42:51
URL: http://frallan89.bloggagratis.se/
Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: