Fjärde veckan i Ecuador!

För att inkludera söndagen bestod den av en tidig morgon för att åka till flygplatsen i Quito. Eftersom staden ligger mellan två berg är den väldigt lång och alla resor i den staden är evighetslånga, till och med en söndagmorgon utan trafik... En flygresa, lite bussåkande, båtåkande, bilåkande, och tillslut 2-2,5 timmars ytterligare båtåkande var jag och resten av gruppen jag spenderat de här dagarna med framme i Puerto Villamil på ön Isabela och möttes upp av våran guide Ricardo som transporterade oss till Hotel San Vicente. Efter fem minuter på hotellrummet åkte vi iväg till en lagun för att titta på flamingos, och resten av dagen bestod av fritid som spenderades med en promenad på stranden och runt i den väldigt lugna och fridfulla staden.

Andra dagen på Isabela var vi och tittade på landsköldpaddor i nationalparken och sedan även några andra intressanta och historiska platser, t.ex. The wall of tears.
På eftermiddagen åkte vi båt till en liten ö som till största delen bestod av lavasten och där det bodde massor av marinleguaner (om det nu är det svenska ordet, vad vet jag! Marine iguanas, anyway.. :)) Vi såg även sjölejon, Blue-footed Boobys och hajar. Efter en guidad tur på ön av Javier åkte vi vidare för att snorkla! Såg både havssköldpaddor, en rocka och massa fina fiskar, väldigt fascinerande! Kändes som att vara live i Hitta Nemo i 3D! :)

Tredje dagen åkte vi till Volcán Sierra Negra och vandrade 8 km till Volcán Chico och sedan tillbaka. Det var otroligt utmanande, speciellt eftersom solen sken hela dagen, men det var värt det! Volcán Sierra Negra har den andra mest aktiva kratern i världen som är 10 km i diameter, och utsikten var fantastisk från Volcán Chico varifrån vi kunde se Galapagos yngsta ö, Fernandina.
När vi kom tillbaka till hotellet fick vi 20 minuter och sedan var det dags att åka och snorkla igen! På vägen dit tittade vi på sjölejon och fick lära känna deras historia på Galapagos lite genom Ricardo. Även vid andra snorklings-tillfället såg vi havssköldpaddor och en pingvin som simmade omkring där :)

Fjärde dagen blev vi hämtade tidigt på morgonen och körda till båten för att lämna underbara Isabela åka tillbaka till Santa Cruz och Puerto Ayora där vi blev körda till respektive hotell för frukost. På förmiddagen var vi och tittade på sköldpaddor i nationalparken, jättestora sköldpaddor! På eftermiddagen blev det ännu mer jättesköldpaddor, men den här gången på höglandet där de lever fritt i naturen. Vi hade turen på våran sida hela dagen då de på nationalparken hade fått mat och därför var väldigt aktiva, och på höglandet var det massor av dom överallt vilket enligt våran guide, Daniel, inte alltid händer och vi fick många "100 dollar pictures" ;) Vi var även och tittade på kollapsade kratrar efter en vulkan och gick igenom en lavatunnel. Otroligt vad naturen kan göra :)

Hade kunnat stanna på Galapagos för alltid, men femte dagen var det dags för hemfärd och vi blev körda till flygplatsen tidigt för en lång väntan på flyget till Quito. Väl där tog jag en taxi till busstationen, jag hade ingen aning att det var så långt dit och med all trafik tog resan dit nästan lika lång tid som flygresan, blev dessutom fast där i över tre timmar i väntan på bussen då biljetterna var slutsålda till de närmaste avgångarna. Hur som helst kom jag i alla fall fram till Tena, klockan var halv tre på natten men just då var det bara skönt att vara här igen.

På fredagen var det helgdag här och därför inget jobb så hela dagen spenderade jag i lugnan ro med att återhämta mig efter resan och resten av helgen har sett ungefär likadan ut. På lördagskvällen firade vi lilla Nestor som fyllde två år med tårta och sång, men i övrigt har det inte hänt något spännande alls. Inte för att jag fått för lite nya upplevelser och intryck tidigare i veckan! :)

/Anna

Postat av: Birgitta

Fantastiskt, Anna! Jag blir så avundsjuk! Lars hälsar så gott. Kramar från oss båda.

Svar: Tack, kram på er! :)