Andra veckan i Ecuador!

Ända sedan jag började jobba i hemtjänsten har jag tyckt det varit förvirrande att jobba oregelbundna dagar och delvis tider, man vet liksom aldrig riktigt vilken dag det är, men nu känner jag av att jag inte är van vid måndag-till-fredag-jobb. Tycker det är lite enformigt med samma dagar, samma tider och samma rutiner jämt, men precis som det mesta så lär jag väl vänja mig vid det med!

På tal om rutiner så har jag i vilket fall hunnit komma in i dom nu under andra veckan, och kroppen har vant sig vid tidsomställningen och sovtiderna. I Sverige är vi visserligen vana vid både och, men just sommarhalvåret är för mig så starkt förknippat med att det är ljust större delen av dygnet så därför känns det väldigt konstigt att solen går ner vid sex - halv sju på kvällen efter varma och soliga dagar. Vissa saker uppskattar man inte riktigt förrän man märker att dom saknas!

På dagarna jobbar vi fortfarande med förberedelser, jag längtar nu tills barnen börjar. Det ska bli väldigt kul att få träffa dom!

I skrivandets stund har jag just vaknat upp efter en powernap i hängmattan, där en hel del fritid spenderas. Då arbetet på dagiset bara är från 8-12.30 finns det mycket (ibland lite för mycket) av den varan. Två dagar i veckan har jag blivit ombedd att hjälpa småtjejerna här i huset med engelska, vilket jag bara tycker är roligt! Till på köpet får även jag chansen att snappa upp några ord på spanska. Annars kan det även bli en och annan promenad ner till staden, och har man tråkigt här finns det alltid något att hjälpa till med, t.ex. på chokladfabriken som finns här. Har fått förfrågan om jag kan hjälpa till att översätta deras hemsida till svenska då chokladen har, en ganska liten, men än dock en marknad även i Sverige! Är ni intresserade kan ni läsa mer om chokladen på kallari.com!

Idag var jag, Judy (amerikanskan) och Milo, min granne i rummet bredvid, uppe före tuppen (mer bokstavligt talat här då det faktiskt händer att jag vaknar av tuppen) för att ta bussen till ett naturreservat en 20-30 minuter bort. Vi gick igenom regnskogen, och Judy som har jobbat där berättade om lite olika träd och växter och vad dom kan vara bra för. Vi smakade på en del saker, t.ex. mossa, blad och tro det eller ej - citronmyror!
Efter en ganska lång promenad nådde vi målet som var ett ca. 30 meter högt utsiktstorn, mer likt en telefonstolpe, som vi klättrade upp för, och högst upp fanns en liten plattform där man kunde sitta och beundra utsikten. Ganska otroligt, då vi var över skogen och kunde se allt! Medan vi satt där kom två örnar av något slag och seglade alldeles i närheten ovanför oss. Hela upplevelsen var riktigt häftig, och jag är så glad att vi åkte dit! :)

/Anna

Postat av: Mamma

Levande myror?!?
Fy vad läskigt.

Svar: Ja, men dom var små! :)
Anna

2013-09-30 @ 06:01:17
Postat av: Birgitta

De kilade inte iväg på armen då som de gör på Baloo? :)

Svar: Jo, om man inte var tillräckligt snabb! :)
Anna

2013-09-30 @ 21:09:32
Postat av: Birgitta

Ja du, jag får instämma med din mamma. Så läskigt! Sköt om dig och fortsätt att skriva. Det är inte ofta man har en "alldeles egen" äventyrare att följa. Kram!

2013-10-01 @ 07:07:17
Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: